Hoeveel weet Spotify over jou?

Spotify is één van de grootste streamingdiensten ter wereld, het Zweedse bedrijf telt meer dan 356 miljoen gebruikers waarvan 158 miljoen een abonnement hebben. Maar wat weet Spotify allemaal over jou? In deze blog vertellen we over hoe Spotify meer informatie over jou verzamelt dan dat je wellicht vanaf weet en hoe zij externe data gebruiken om jou beter te begrijpen.

Persoonlijke informatie

Spotify verzamelt ontzettend veel informatie over ons, wellicht meer dan je zou verwachten. Wij hebben via de Spotify website onze persoonlijke informatie opvraagt. Sinds de introductie van de AVG/GDPR-wetgeving zijn bedrijven verplicht jouw persoonlijke informatie die zij verzamelen met je te delen. Op basis van onze data analyse zien wij onder andere dat ze informatie verzamelen over welke muziek je afspeelt (zowel online als offline), op welk apparaat je Spotify gebruikt, wanneer je muziek pauzeert en zelfs audio transcripten. Gebruik je Spotify alleen offline als je onderweg bent maar ben je thuis verbonden aan het Wi-Fi? Dan weet Spotify nog steeds welke muziek je hebt afgespeeld, hebt geskipt en welke je op replay had staan. Maak je gebruik van een virtuele assistent zoals Alexa, Apple Homepot of Google Home speaker om muziek af te spelen? Dan verzamelt Spotify ook jouw vragen om bepaalde muziek fragmenten af te spelen.

Karakteristieken Spotify gebruikers

Onze grootste bevinding was het bestand genaamd 'inferences.json'.  Dit bestand zijn karakteristieken die Spotify over jou aanneemt op basis van jouw gebruik van de app. Hieronder hebben wij een aantal van die karakteristieken weergeven.

"Running"

"Studying or focusing"

"Tech"

"Podcasts"

"1P_Custom_League_of_Legends_Playlist_Streamers"

"1P_Custom_Meditation"

"1P_Custom_Vodafone_Non-iPhone Users"

"1P_Podcast Listeners_True Crime"

"3P_Online Shoppers_DE"

"3P_Custom_Capital One_HHI $50 - $200k_10Sep2020_US"

"3P_Job_Seekers_ES"

Hier is het interessant om de karakteristieken te analyseren waar "3P_" voor staat, dit staat namelijk voor third party. Spotify verzamelt en combineert namelijk hun eigen inzichten over jou als gebruiker met informatie van derde partijen, dit gebruiken ze voor zowel advertenties als aanbevelingen. Wat merkwaardig is van deze lijst met karakteristieken is dat er een aantal tussen zitten die niet blijken te kloppen, denk hierbij aan "1P_Custom_League_of_Legends_Playlist_Streamers" of "3P_Custom_Capital One_HHI $50 - $200k_10Sep2020_US". De eigenaar van deze dataset speelt het spel League of Legends niet en ook het geschatte jaarlijkse kapitaal is onjuist. Jammer genoeg kan je hier geen aanpassingen in maken, dus het is niet mogelijk om aan te geven dat bepaalde aannames niet kloppen.
De lijst met karakteristieken is naast het interne gebruik ook van belang voor adverteerders, dit biedt ze namelijk de mogelijkheid om doelgericht te adverteren. Ontvang je in het vervolg vreemde Spotify advertenties over bijvoorbeeld League of Legends, dan weet je vanaf vandaag dat het hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met verkeerde conclusies die Spotify over jou heeft gemaakt.